interviu daniel chindea Revista Foto - Paul Padurariu www.revistafoto.ro

Daniel Chindea – pătrățele de naturalețe, firesc și realitate în fotografia de nunta

Daniel Chindea spune despre el că nu este un fotograf faimos. Nu are nici prea multe comenzi. Nici nu fotografiază spectaculos. Ba e chiar banal. Îți vorbește, odată pe săptămână, la Radio Pătrățele. Dar probabil nu l-ai ascultat. A scris despre fotografie de nuntă în project48. Dar nu cred că ai citit. Noi știm despre el că este fotograf de nuntă și îi place să scrie povești despre oameni. Te invităm să-l descoperi și să te lași inspirat de povestea sa.

Te rog să ne povestești câteva cuvinte despre tine și abordarea ta în fotografie. Cum, când a început cariera ta de fotograf?

Începuturile sunt, întotdeauna, romanțate și puțin neclare. Tindem să le acordăm importanță, ni se pare că sunt definitorii pentru dezvoltarea ulterioară. Dar nu este cazul meu. Am cumpărat o cameră foto micuță. Și am devenit curios. Am pozat frunzulițe, mi-am chinuit prietenii, am făcut tot felul de experimente. Vorbim de anul 2002. La ceva timp, am fost rugat să fotografiez nunta unor prieteni. Și de-acolo a început totul. Am investit în workshop-uri în afara țării, am devorat cărți de fotografie de peste ocean, m-am dedicat pasiunii și am încercat să acumulez cât mai mult în cât mai scurt timp.

Știu că ai avut la un moment dat un punct de răscruce a carierei tale de fotograf, ne poți povesti cum ai devenit de la un fotograf comercial (danielphotography.ro) la fotograful cu mult suflet (thesquare.photo) care ești acum?

Trec anii și tot ce ți se părea important și relevant, la un moment dat, începe să pălească. Îți pui altfel de întrebări când te maturizezi ca om și ca profesionist. Îți cauți răspunsuri la întrebări serioase: de ce ești aici și de ce faci ceea ce faci? Care ți-e rostul, ce rămâne în urma ta?

Am realizat, cu bucurie și după multe nopți nedormite, că fotografia îmi permite să las în urma mea moșteniri. Multe amintiri prețuite de cei în casele cărora am avut norocul să intru. Și, începând cu acel moment, am decis să mă despart pe cât se poate de ceea ce poartă numele de fotografie comercială. Am decis să scriu povești limpezi, să mă dezbrac de spectaculos și să îmbrățișez naturalețea, firescul, realitatea. Cu riscul de a pierde clientela pe care o aveam, am schimbat și numele de ‘scenă’ cu ceva un pic mai impersonal, legat de forma fotografiilor cu care aveam de gând să mă identific: pătrat.

Toate schimbările astea au adus cu sine multe satisfacții de ordin personal, mi-au scos în cale oameni care prețuiesc la fel de mult amintirile de calitate, mi-au micșorat numărul de clienți dar au contribuit substanțial la liniștea pe care o am acum. Aceea de a face exact ce simt, cu totală libertate. Și nu e puțin lucru, mai ales în fotografia de nuntă măcinată de trenduri, de dorințele clienților, de presiunea spectaculosului din viața de zi cu zi.

Pe lângă meseria de fotograf, tu ai decis sa oferi mult comunității fotografilor de nuntă din România, lector, autor, realizator de emisiuni radio, organizator de conferințe și workshopuri iar toate acestea aproape gratis după cum spui chiar tu. De ce?

Aproape gratis, ai spus bine. Nimic nu e gratuit și, cu egoism, recunosc în barbă că satisfacția unui mulțumesc sincer depășește, de multe ori, răsplata financiară. Fotografii de nuntă sunt colegii mei. Nu sunt mai bun decât ei, ba chiar, de multe ori, sunt cuprins de admirație pentru ceea ce realizează ei, în propria carieră.
Fac tot ceea ce fac în urma unui imbold al fotografului și prietenului Cristian Paraschiv, care m-a convins să-l sprijin în ceea ce avea să devină WeddingStaff. Și am constatat că îți aduce multă bucurie să fii de ajutor celorlalți. Să sprijini cariera unui om, să îl îndrepți înspre ceea ce crezi tu că e drumul frumos și corect în fotografie, reprezintă o răsplată imensă și e ceea cu care mă hrănesc în fiecare zi. Uneori e obositor. Alteori sunt inconsistent. Sunt momente când mă retrag de tot din așa numita social life. Dar mă întorc mereu spre educație, poate și pentru că sunt învățător, înainte de toate.

Știu că lucrezi foarte mult cu lumina naturală, cât de important este să cunoști toate sursele de lumină până să îți definitivezi un stil?

Lumina e lumină. Fără o înțelegere bună a modului în care lumina contribuie la mesajul fotografic, e greu să poți spune că ești fotograf. Trebuie să recunosc, iubesc lumina naturală din comoditate. E mai ușor să identific ceea ce îmi este util în scena pe care o fotografiez decât să scot din geantă un arsenal de becuri. În plus, echipamentele de produs lumină aduc un iz de construcție, de artificial, atât în atitudinea subiectului, cât și în efortul de a crea imagine. Și prefer, întotdeauna, ca maniera în care lucrez să fie cât mai relaxată cu putință.

La partea de post procesare, ne poți spune ce software folosești?

În prezent folosesc CaptureOne. Mi se potrivește mai bine decât alternativa de la Adobe. E singurul instrument folosit, am renunțat la Photoshop total. Nici înainte nu îl foloseam prea mult. Nefiind preocupat de finisări amănunțite de ten, de alterări serioase de imagine, îmi ajunge procesarea raw pentru a ajunge la imaginea pe care mi-o doresc. Alegerea asta aduce cu sine și timp mai mic petrecut în fața calculatorului. Dar nu e nimic în neregulă să folosești un workflow oricât de complicat pentru a obține ceea ce crezi tu că înseamnă fotografie bună. Toate căile sunt corecte, unele sunt doar un pic mai complicate pentru mine.

Ce înseamnă pentru tine o fotografie bună și cum convingi clientul să aibă încredere în tine?

Sunt fotograf de oameni. Și fotografia bună înseamnă, pentru mine, să reușesc să îmi spun punctul de vedere în fiecare imagine. Care este punctul meu de vedere? Că fotografiile mele sunt suport de aducere aminte. Îmi doresc să te regăsești în ele pe deplin, să îți fie ușor să suprapui ce ai în memorie cu ceea ce vezi în imagine. Nu vreau să placă fotografiile mele, vreau să fie dragi celui fotografiat. Altfel spus, o fotografie bună e doar comunicare limpede, clară. Dacă mesajul tău, al celui care apasă pe buton, nu ajunge la privitor, fotografia nu-i atât de bună. Poate fi frumoasă, poate fi spectaculoasă, dar rămâne o încercare subțirică. Un fotograf bun spune ceea ce crede prin intermediul fiecărui click. Apoi, e importantă și povestea. O serie de imagini poate fi mult mai puternică în exprimarea unui mesaj decât orice imagine componentă. Aici mai am mult de lucru. Sunt abia la începutul drumului meu în fotografie.

Știm că ești organizatorul unei frumoase conferințe pentru fotografii de nuntă din România, Shootless, de ce este important pentru un fotograf să participe la un asemenea eveniment?

Importantă e socializarea. Fotografii de nuntă suferă de egoism, de aroganță. E firesc, așa sunt cei creativi. Dar e enorm de învățat de la ceilalți, fie doar și să îți confirmi că faci bine ceea ce faci sau că nu vei face niciodată ca celălalt. ShootLess este doar una dintre întâmplările colective din România și mă bucur că reușește să strângă, la fiecare ediție, un număr impresionant de participanți. Sper, de fiecare dată, că vor pleca acasă cu măcar o lecție învățată, că vor deveni mai buni în drumul lor propriu către succes.

Ai avut contact cu mari fotografi români și straini prin intermediul workshopurilor organizate de tine, ne poți spune ingredientul „secret” al succesului?

Nu există secrete în fotografia de nuntă. Te uiți la realitatea din fața ta și alegi momentul potrivit să faci click. E important să creezi imagini cu un nivel estetic ridicat dar e mult mai important să oferi celui care a avut încredere în măiestria ta onestitate și amintiri care nu trebuie să obțină multe like-uri ci să fie firești și prețioase peste mulți mulți ani de la dispariția Facebook. Succesul e personal, fiecare îl înțelege altfel și nu vei atinge niciodată succesul unuia sau altuia dar poți să alegi să parcurgi un drum unic, acel drum care te reprezintă cu adevărat. Aici stă curajul de a avea, cu adevărat, succes, să renunți la alergatul după himere și să ai încredere că și tu ai un cuvânt de spus.

Ce sfaturi ai da unui fotograf ce își dorește să intre în industria fotografiei de nuntă?

Să nu creadă că e doar un ciubuc facil de weekend. Pentru că se joacă cu amintiri și cu oameni. Să investească în educație solidă și să își păstreze mereu libertatea și bucuria de a spune povești în imagini. Să se folosească de ceilalți pentru a crește, să împărtășească, la rândul lui, ceea ce a aflat. Să înțeleagă faptul că e ușor de creat spectaculos, dar valoarea unei fotografii de nuntă stă în realitatea de care aduce aminte. Să fie respectuos și să aibă conștiința că ceea ce așează pe pereții caselor trebuie să fie cu adevărat memorabil.

Trei lucruri interesante despre OMUL Daniel Chindea?

Cânt, sunt fascinat de conversații istețe, mă simt din ce în ce mai aproape de credința în Dumnezeu. Și consider că a fi bun cu ceilalți, a iubi sincer și fără rezerve, e menirea supremă a omului.

Cartea favorită?

Citesc mult scrierile lui Andrei Pleșu. Acum am început să mă minunez de Patericul Egiptean. În fotografie aș citi cartea lui Fan Ho. Încă nu mi-am comandat-o dar imaginile lui sunt fascinante.

Ne poți spune câteva cuvinte și despre Project 48?

E o carte scrisă cu umilință despre fotograful și fotografia de nuntă. Mi-am scris-o mie și sunt încă uluit că au dorit să o citească și alții. E suma convingerilor formate de-a lungul timpului și poate fi un îndrumar pentru un pasionat de fotografie și de viață.

Ce va însemna fotografia pentru tine?

Întotdeauna va însemna respect. Și joacă. E fascinantă relația cu cel fotografiat, capacitatea de a mângâia, de a fi serios, de a glumi și să privești rezultatele prin vizorul camerei ca pe o scenă fantastică. Sunt mereu onorat că mi se permite să fac asta și că unii oameni aleg să mă și plătească pentru asta.


Daniel îți mulțumim pentru gândurile împărtășite cu noi și pentru timpul dedicat acestui interviu. La final vă invităm să descoperiți și o parte din poveștile surprinse de Daniel Chindea în imagini. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *