Interviu Rareș Ion povestitor de nuntă – minimalism în lumină naturală

Rareș Ion povestitor de nuntă – minimalism în lumină naturală

Rareș Ion – fotograf profesionist din Cluj, tată, soț, fotograf de nuntă internațional, rocker, minimalist, iubitor de cafea și fan Netflix a ales să ne răspundă la câteva întrebări pentru a descoperi mai multe despre el, omul din spatele aparatului de fotografiat.

Te rog să ne povestești câteva cuvinte despre tine și abordarea ta în fotografie. Cum și când a început cariera ta de fotograf?

Nu am crezut niciodată că am să ajung fotograf sau povestitor de nuntă. Cred că fotografia m-a găsit într-unul dintre cele mai bune momente ale vieții. Am început să fotografiez din 2011, încercând și lăsându-mă influențat de tot ceea ce era frumos sau artistic în viață și în jurul meu.

Mă caracterizează minimalismul, simplitatea naturală, dar am și o atracție spre momentele nevăzute pe care le poți surpinde ca fotograf de nuntă. Totuși, simplitatea înseamnă o complexitate deja rezolvată, cum spunea Brâncuși…

Ai lucrat și încă lucrezi cu soția ta ca și fotograf secundar. Cum e să împletești familia cu munca?

Soția mea a fotografiat împreună cu mine în țara și în străinătate, așa că am avut și mai mult timp să fim împreună și să ne completam reciproc. Acum ea are un studio axat pe fotografia de familie, însă participă și la chemarea mea ca fotograf secundar, la nunțile fotografiate în România. Are și avem un program destul de organizat și încărcat. Îi datorez totul, mă inspiră și ea și băiatul nostru, Dragoș.

Pentru cititorii revistei, dacă ai fi pus în situația să lucrezi cu o singură lentilă care ar fi aceasta și de ce?

Mi-e greu să răspund pentru că îmi place foarte mult perspectiva lentilei de 35 mm – e foarte versatilă, însă cred că la 50 mm încadrarea este perfecta și compoziția își are locul format privind prin ea. Oricum, cu oricare dintre ele aș putea fotografia ca singură lentilă, dar poate aș merge mai mult spre 35 mm pentru că mă caracterizează și spațiul negativ.

Știu că lucrezi foarte mult cu lumina naturală, cât de important este să cunoști toate sursele de lumină până să îți definitivezi un stil?

Mă folosesc de lumina naturală și ambientală și datorită faptului că sunt oarecum leneș 🙂 Prefer să identific lumina de oriunde izvorăște ea, să mă poziționez și să o folosesc așa cum este. Se îmbină perfect cu trusa mea minimalistă și sunt mult mai eficient fără alte instalații.

Am folosit însă, de-alungul timpului, mai multe variante de iluminare, pornind de la blendă, coli albe de hârtie și până la sisteme complexe de flash sau lumină continuuă, pe stative sau handheld. Nu cred că are legătură decât cu stilul eficient pe care l-am îmbrățișat, simplu și rapid.

Am început să văd în lumină după 3-4 ani, nu de la început. Consider că, folosind lumini artificiale se pot crea cadre extraordinare care duc spre fine art sau alt stil. Dacă aș face și eu asta, nu aș fi decât un copiator al acelor fotografi extraordinari care lucrează super eficient cu lumini artificiale. Ceea ce nu îmi doresc. Steve Jobs spunea că e bine să îți dorești să faci ceva diferit, nu să fii cel mai bun. Eu încă încerc, și nu mă voi opri.

La partea de post procesare, ne poți spune ce software folosești?

Workflow-ul meu e simplu, lucrez cu preseturi compuse de mine în Lightroom, nu prea știu să lucrez în Photoshop cu excepția cazurilor când vreau să clonez ceva mai bine decât în Lightroom sau când adaug un ușor tilt shift. Mai folosesc pentru unele corecții Alien Skin Exposure, un tool extraordinar după ce înveți să te folosești de el.

Știm că în curând încep cursurile școlii de fotografie ce o conduci în Cluj de ce ai ales să faci o astfel de scoală și cât de importantă este cunoașterea fundamentelor de bază pentru dezvoltarea fotografilor?

Încă nu pot vorbi de o școală de fotografie, este doar un curs pe care am început să îl organizez aproape în fiecare iarnă. Nu știu dacă va continua, însă cu siguranță voi mai organiza ateliere de o zi.

În afacerea ta, ce consideri că te-a ajutat cel mai mult și te-a diferențiat de ceilalți fotografi?

Nu știu ce m-a diferențiat, pentru că nu am analizat îndeaproape concurența, chiar nu știu cine îmi este sau nu concurent. Am considerat că foarte important este să mă ocup de ceea ce fac eu, mai ales că am știut de la început că drumul fiecăruia în viață este diferit. Eu îmi doresc ca toți să reușească! Nu știu dacă am avut vreun avantaj vreodată, pentru că nu am măsurat asta în nici un fel. Cred că modul onest oarecum rebel dar și uman în care discut cu clienții sau cum tratez ziua nunții, poate fi un câștig extraordinar.

Ce înseamnă pentru tine o fotografie bună și cum convingi clientul să aibă încredere în tine?

O fotografie bună este cea care stârnește o emoție sau un sentiment de orice fel în sufletul privitorului. Fiecare interpretează diferit ceea ce privește, dar dacă dintr-o serie de aspecte există câteva comune (de exemplu fotografia transmite simplitate dar și încărcătura emoțională a subiectului), cred că am făcut ceea ce trebuie când am finalizat cadrul. Încrederea se dobândește, fără a folosi vreo tehnică de manipulare, și ține de comportamentul tău ca persoană și ca business.

Știm că o parte din lucrările tale sunt în afara țării, ne poți spune care este locația favorită din lume și de ce?

Am  avut șansa de a fotografia în mai multe părți din Europa. Datorez asta doar celor care au avut încredere să privească cea mai importantă zi din viața lor ca pe un experiment creat de și cu mine. Nu cred că sunt super talentat sau original, mai degrabă o mixtură a tuturor surselor mele de motivație, din mai multe domenii.

Mi-a plăcut foarte mult Barcelona, Paris este uimitor, Sicilia este incredibilă iar în Stockholm și Berlin lumina este întotdeauna potrivită stilului meu. Bucureștiul este pentru mine asemănător cu Roma, dar și Clujul  sau Satu Mare sunt lipite de sufletul meu.

Care este cea mai mare provocare în a fi propriul tău șef?

Cred că putem discuta ore în șir despre modul în care îți împarti anul, luna, saptămâna și ziua din punctul de vedere al productivității și orelor petrecute cu diverse sarcini.

Ce sfaturi ai da unui fotograf ce își dorește să intre în industria fotografiei de nuntă?

Să nu se gândească nici o clipă că nu va reuși sau că alții sunt mai buni în ceea ce face el ca drum în viață

Pe langă munca asiduă care crezi care este ingredientul de bază a succesului tău?

Nu știu cum să definesc succesul. Spunea cineva, cred un arhitect celebru: „Succes is to suck less”. Mi se potrivește. Partea de succes pe care cred că o împărtășesc e legată de familie, până acum cred că am reușit să clădesc ceea ce trebuia.

Trei lucruri interesante despre OMUL Rareș Ion?

  1. Mi-ar plăcea să am un atelier unde să fac diverse lucruri din lemn;
  2. Consider că viața fără muzică este degeaba;
  3. Cafea.

Care este cartea ta favorită?

Influence: The Psychology of Persuasion de Robert Cialdini. Trebuie citită.  Un alt autor important pentru mine este Max Landsberg.

Care a fost punctul culminant al carierei tale până în clipa de față?

Am avut foarte multe satisfacții provenite din relațiile cu clienții, peste 30 de nunți publicate în cele mai bune blog-uri de fotografie de nuntă, dar nu cred că am atins punctul culminant… încă sunt un călător în viață.

Ce va însemna 2019 pentru tine?

În 2019 mi-am propus un program și mai organizat, am adăugat încă 4 ore de muncă zilnic, pentru a putea face loc unor proiecte interesante. Mă bucur că voi fotografia în locații încă neștiute și că voi cunoaște oameni cu care voi experimenta împreună și care mă fac să mă simt implinit.


Rareș îți mulțumim pentru deschidere și timpul oferit acestui interviu. La final vă invit să descoperiți o parte din fotografiile sale de suflet și pentru mai multe astfel de fotografii vă invităm să-l descoperiți pe www.raresion.com/ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *